PKKY osoittaa tukensa suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittaminen ja susivahinkojen estäminen -kansalaisaloitteelle.

31.8.2020

Pohjan Karhukoirayhdistys RY osoittaa tukensa Suomen Metsästäjäliiton, Maa- ja metsätaloustuottajien järjestöjen MKT:n ja SLC:n sekä useiden koirajärjestöjen valmistelemalle suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittaminen ja susivahinkojen estäminen -kansalaisaloitteelle sekä suosittaa jäsenistöään vaikuttamaan ja allekirjoittamaan aloitteen. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa.

Jättämällä kannatusilmoituksen osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/7047  annat arvokkaan äänesi ja tukesi metsästys- ja koiraharrastuksemme jatkumisen turvaamiseksi.

Kannatusilmoituksen jättäminen vaatii vahvan tunnistautumisen (nettipankkitunnukset tms). Kannattajailmoituksen jättäjien nimiä tai muita tietoja ei julkaista internetissä.

OTE ALOITTEEN PERUSTELUISTA:

Kansalaisaloitteen tarkoitus on turvata maaseudulla asuminen, ihmisten ja kotieläinten turvallisuus, elinkeinon harjoittaminen ja suojella kansainvälisestikin ainutlaatuista, uhanalaisuusluokituksessa silmälläpidettäväksi määriteltyä metsäpeurakantaamme. Lisäksi on välttämätöntä turvata suomalainen, ainutlaatuinen metsästyskulttuuri, johon olennaisena osana kuuluu etäällä ohjaajasta itsenäisesti työskentelevien metsästyskoirien avulla metsästäminen.

Kannanhoidollisen metsästyksen tavoitteena on susikannan säätely yhteiskunnallisesti siedettävälle tasolle, vähentää vahinkoja metsästyskoirille ja kotieläimille sekä pitää sudet ihmisarkoina, poissa ihmisasutuksesta. Kannanhoidollinen sudenmetsästys on tutkitusti paras tapa hoitaa susikantaa kontrolloidusti, laillisesti sekä susialueella asuvia ihmisiä huomioivalla tavalla.